TRANSPORTÖREN HAR ALLTID RÄTT

Ett transportadministrativt system, eller TA-system, är en mjukvara för att köpa, boka och hantera transporter från transportföretag. LogTrade, sticker ut som ett kompromisslöst TA-system som jobbar i realtid och vet att genvägar är senvägar: Hur trevligt det än är med snabba EDI-flöden ska systemet inte släppa igenom fel postnummer eller ofullständiga kontaktuppgifter. För när informationen in blir fel kommer problemen, som ett brev på posten, senare i transportkedjan.

Oavsett om du är en renodlad stycke- och pakettransportör, last-mile-transportör, eller om du erbjuder 3PL-lösningar är LogTrade byggt för att du ska få korrekta transportinstruktioner, kunna lägga in nya kunder och produkter utan att bli frustrerad och för att du ska synas i nya kanaler. Men också för att du ska nå nya köpare, ta betalt för transportinformationen och erbjuda dina kunder fler tjänster.

Kontakta LogTrade

Kolla in Checkouten

Ett litet steg för kunden. Ett gigantiskt språng för e-handeln. Nu kan du med vår Multi Carrier Checkout låta kunden bestämma hur den vill få hem sina varor. Precis, luta dig tillbaka och ge kunden lite frihet. Du bestämmer bara leveransalternativen. Dessutom kan du lägga till eller ändra alternativen när du vill – med några klick. Japp, ingen utveckling i frontend behövs. På LogTrade har vi utvecklat detta i samarbete med PostNord. Checkouten är transportörsneutral så du kan hantera vilka transportörer och leveransalternativ du vill.  

schenker

En transportör berättar

Skjut inte budbäraren

Vad önskar en transportör mest av allt? Och varför hamnar vi i logistikens medeltid om TA-systemet försvinner? Thomas Bondesson på DB Schenker lyfter värdet av korrekta, så kallade, produktvalideringar och förklarar varför han tycker att LogTrade är ”outstanding” på den här punkten.

Alla vill till himmelen men få vill ju dö, sjunger artisten Timbuktu. Hade han skrivit om transportbeställningar hade strofen varit: Alla paket vill fram men få förstår ju hur.

Thomas Bondesson är Customer Solution Manager på DB Schenker, ett av världens största och starkaste transport- och logistikföretag. Begreppsförvirringen i logistikbranschen är inte större än i någon annan jämförbar bransch. Men det gör den inte mindre märkbar.

- Ta en sån sak som ”bokning” och ”transportinstruktion via EDI”. Ett vanligt missförstånd är att en kund bara skickar in transportinstruktionen och sedan ringer och frågar varför vi inte kommer och hämtar försändelsen, säger Thomas Bondesson och fortsätter.

- Då får vi förklara att det saknas en bokning, vilket betyder att ingen har begärt att sändningen ska hämtas.

Även det omvända, bara bokning men ingen EDI, är enligt Thomas Bondesson vanligt. Det är också lätt att blanda ihop identiteter på kolli och sändning genom att kalla allt för paketnummer.

 

OMÖJLIGT ATT LEVERERA FEL

- Ibland kan vi få kritik i sociala medier där man undrar varför vi inte levererar ”rätt”. Då brukar jag kontra med att ”DB Schenker levererar inte fel, vi följer beställarens instruktioner”.

Han är medvetet provokativ för att få fram att de som transportör är bundna att följa transportinstruktionerna från transportbeställaren. Annars bryter de mot avtalet.

 

Att klaga på en transportör är med andra ord lite som att skjuta budbäraren.

 

- DB Schenker hanterar komplicerade varuflöden över hela Europa. För att verksamheten ska fungera måste vi vara noggranna. Vi följer alltid standarder och regelverk, då de är en förutsättning för att hela leveranskedjan ska fungera.

 

För att minska risken för fel behöver våra kunder ett stabilt TA-system som hjälper dem att hantera olika produkter med olika villkor och tillvalstjänster, utan att de behöver lära sig hur allting fungerar.

 

Att klaga på en transportör är med andra ord lite som att skjuta budbäraren. Eller som att skälla på ett flygbolag för att du som resenär glömt att fylla i att även skidorna ska med på resan. Samtidigt förstår Thomas Bondesson utmaningen.

 

TA-SYSTEMET SKA FÖRENKLA FÖR BESTÄLLAREN

Poängen är inte att beställaren borde vara mer kunnig om transportadministration.

- För att minska risken för fel behöver våra kunder ett stabilt TA-system som hjälper dem att hantera olika produkter med olika villkor och tillvalstjänster, utan att de behöver lära sig hur allting fungerar.

- Så du som transportbeställare slipper missnöjda mottagare och extrakostnader.

 

SKRÄDDARSYDD LÖSNING ÄR MINDRE BRA

Thomas Bondesson har varit på DB Schenker sedan mitten av 80-talet och både påverkat och följt utvecklingen i branschen på nära håll.

- Innan LogTrade och andra bra TA-leverantörer var transportinformation tungrott och annorlunda. Det går inte att jämföra med hur det är idag, säger han och beskriver dåtiden som en logistikens medeltid.

Att det är så mycket bättre idag hänger samman med utvecklingen av internet och webblösningar, men också att de tidiga TA-systemen inte hade några valideringar för transportörernas olika produkter, eller kompletta tillvalstjänster.

 

Ett bra system släpper inte igenom misstag som ofullständiga gatuadresser eller ett postboxnummer.

 

- Ett värdefullt TA-system har i grunden mycket goda produktvalideringar gentemot transportörer som oss, säger han och förklarar att en transportbeställare med ett standardiserat TA-system gör färre fel.

Enigt Thomas Bondesson handlar det både om hur systemet väljer produkt och hur den parerar för misstag som transportbeställaren kan göra.

Ett bra system släpper inte igenom misstag som ofullständiga gatuadresser eller ett postboxnummer. Det sistnämnda levererar inte DB Schenker till.

- En beställare som har en egen skräddarsydd TA-lösning har normalt inte lika bra produktvalideringar.

 

Är LogTrade ett bra TA-system?

- Ja, LogTrade sticker ut när det gäller produktvalideringar. Det gäller både i gränssnitt och vid integrering, säger Thomas Bondesson och tillägger.

- De upplevs också som ett mer integrerat system, som strävar efter så lite mänsklig inblandning som möjligt.

 

Varför är det bra med fler valideringar?

Valideringar är kontroller, små avstämningar, mot transportörens produkter som säkerställer att beställningen är korrekt.

- Ett TA-system med många valideringar släpper igenom färre fel till oss. Det sparar tid, ser till att sändningen kommer fram i tid, och gör att våra kunder slipper betala oss för onödiga rättningar.

 

LOGTRADE HJÄLPER ALLA I LEVERANSKEDJAN ATT SE BRA UT

Under 90-talet övervägde DB Schenker att utveckla en egen TA-lösning, men kom fram till att det var bättre att låta renodlade TA-leverantörer stå för den servicen. Istället satsade DB Schenker på att föra en bra dialog med dem.

Just samarbete och dialog är viktigt. Thomas Bondesson menar att en bra TA- leverantör bygger relationer, är lyhörd och förstår både transportörens och beställarens behov. Dit räknar han LogTrade.

 

Alla paket vill fram men få förstår ju hur, är således inte LogTrades melodi?

- Nej, LogTrade är mycket bra att ha att göra med. De sticker ut som TA- leverantör, bland annat eftersom de är måna om detaljerna lika mycket som helheten. De är också ett ”nära” företag där jag kan prata med alla. Och så har de bra support för våra gemensamma kunder, avslutar Thomas Bondesson.

Läs mer:

Transportören har alltid rätt.

Last mile – den tysta revolutionen

Från hemleveranser, ombudsleveranser & prenumerationstjänster, till change of request där du så sent som 30 minuter före förväntad ankomst kan dirigera om leveransen till din granne. Efterfrågan på smarta leveranser är enorm, och på väg in i B2B-marknaden. Hur ser telematiklösningarna som möjliggör den här utvecklingen ut? Och på vilket sätt driver LogTrade på för en hållbar utveckling i logistikens spurtsträcka? Blir du nyfiken? Hör av dig så berättar vi gärna mer.

Vad är AI baserad TA?

Vad är AI-baserad TA?

Tänk att kunna förbereda en uppdelning av godsleveranser på linjebilar, samordningsbilar, drönare och robotar innan godset ens dykt upp. Kalla oss technördar på speed. Men vår mjukvara är på väg att levla upp i en dimension där den kan tänka själva och planera. Så håll ögonen öppna. Snart är det dags för nästa kapitel i LogTrades story.

Hur stödjer LogTrade 3PL?

Frågan är inte ”bara” hur du som 3PL-aktör kan få en mer automatiserad transportadministration som minskar dina kostnader. Frågan är också:  Hur kan TA-systemet kan ge dig nya intäkter? Vill du veta hur vi hjälpt andra 3PL-aktörer att tjäna pengar på sitt TA-system? Ladda ner vår lista Bättre 3PL med rätt TA-system.

JAG VILL HA LISTAN

KUNDER

BRA FÖR EN - BRA FÖR ALLA

LogTrade är länken mellan transportköpare och transportörer. Vi driver på för en friktionsfri relation mellan alla parter i transport- och logistikflödet. Ett arbete vi gör tillsammans med våra partners.

logtrade_transportkopare

Transportköpare

Säg den transportköpare som vill logga in i ett externt system för att hantera sändningar och returer manuellt? Läs istället om dem som valt att jobba i ett system. Hur underbart är ett automatiserat TA-system?

GÅ TILL TRANSPORTKÖPARE
logtrade_transportor

Transportör

Ja, med LogTrade kan du som transportköpare hantera alla transportörer. Men vad tycker transportörerna om TA-system i allmänhet och LogTrade i synnerhet? Hur minimerar vår molnbaserade mjukvara antalet fel?

GÅ TILL TRANSPORTÖR
logtrade_partner

Partner

Våra partners är oumbärliga affärssystemsutvecklare. De uppskattar att vi har en standardiserad och framtidssäker lösning som är plug and play. Och säger: “Inget annat TA-system levererar mer funktionalitet till affärssystemet.”

GÅ TILL PARTNER

Omnichannel mot omnipotens

När butiker kompletterar med e-handel eller e-handlarna skaffar butiker börjar det hända spännande saker. Frågan är hur detta kan optimeras så kunden kan välja varumärkets butik som utlämningsställe - om det är bekvämast. LogTrade har svaret. Hör av dig så berättar vi mer.