»Logistik Magento«

Logistik för Magento handlar om mjukvarusystem för logistik som arbetar integrerat med e- handelsplattformen Magento eller Magento 2. Det vill säga system för transport- och lagerhantering som integreras i e-handelsplattformen för att på olika sätt optimera det logistiska flödet på lagret, samt till och från det.

Publicerad: 2017-11-14
Senast uppdaterad: 2018-01-16

Magento är en plattform för e-handel byggd med öppen källkod. Open Source. Det betyder att Magento, eller Magento 2, kan laddas ned fritt från företagets hemsida. E-handlaren kan sedan anpassa och modifiera plattformen efter behov, och inte minst förmåga, exempelvis genom att integrera tilläggsprogram för logistikfrågor som lagerhantering och transportadministration.

Eftersom logistik är en affärskritisk byggsten för e-handeln finns det många olika företag som erbjuder mjukvarusystem med så kallade extensions, det vill säga tilläggsprogram utvecklade för att koppla ihop e-handelsplattformen Magento, eller Magento 2, med lagret och transportflödet av paket ut till kunder.

 

Vad är bra logistik för Magento?

Bra logistik för Magento handlar om att ha en genomtänkt programvara för hantering av lager och leveranser. Hur du som e-handlare ska välja rätt mjukvara för det här är en öppen fråga. Marknaden för dessa extensions är svår att få en fullständig överblick på  även om det, i regel, finns vissa marknadsledande företag på området inom varje land. Bilden kompliceras av att enskilda transportörer också erbjuder lösningar, kopplade till deras egna transportprodukter och lastbilsparker.

Det gör inte logistik för Magento mindre viktigt. Tvärtom. Logistik och transportadministration är a och o för varje e-handlare oavsett vilken e-handelsplattform man har. Vilket beror på att logistik idag är ett sätt för e-handlare att särskilja sig från sina konkurrenter:

Logistik kan utnyttjas för att på olika sätt erbjuda bättre service ut till kunderna.

Medvetenheten kring vilka möjligheterna är på det här området ökar i takt med att e-handeln växer och trycket från e-handelsgiganter som Amazon och Alibaba ökar. De sistnämnda har visat att det inte bara går att erbjuda snabbare leveranser, utan också smartare leveranssätt där kunden exempelvis själv får välja hur och när paketet levereras:

Istället för att enbart leverera till  det traditionella ombudet eller utlämningsstället kan e-handlaren idag till exempel erbjuda följande.

  • Leverans till varumärkets fysiska butik.
  • Hemleverans
  • Leverans till utlämningsbox
  • Leverans till bagageutrymmet på din bil, med hjälp av telematiklösning.
  • Innanför din dörr när du inte är hemma, med hjälp av smart lås.

Läs också: Logistik det nya svarta – när paketen digitaliseras

Hur väljer jag logistik för Magento?

De högre kraven på, och förväntan på, leveransservicen från konsumenter går hand i hand med e-handelsgiganternas innovationskraft. De sistnämnda driver utvecklingen framåt genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter på logistik och leveransområdet, bland annat genom att förädla deras big data, vilket i logistik och transportbranschen är all paket-, lager- och transportinformation.

I takt med digitaliseringen av transport- och logistikområde ökar således efterfrågan på extensions som kan jobba sömlöst integrerat med en e-handelsplattform som Magento eller Magento 2.

Om du som e-handlare och Magento-användare vill hitta ett välfungerande tilläggsprogram/extension för din Magento-plattform bör du därför börja med att  undersöka om systemet du överväger att köpa är:

  1. Molnbaserat
  2. Jobbar i realtid
  3. Kan hantera flera transportörer och nya kreativa så kallade last-mile-lösningar allteftersom de utvecklas.

Läs gärna: Få ut mer av Black Friday med logistik för e-handelsplattformar

Hur levererar du idag?

Har du redan ett system för exempelvis transportadministration integrerat på din e-handelsplattform eller i ditt affärssystem? Ladda gärna ner en gratis checklista för att få koll på hur ditt system för frakt och leveranser fungerar idag.

 

Ladda ner checklistan

Houzz

Transportetikett

Fraktsedel

Fraktetikett

EDI

Affärssystem

Router/routing

Paket

Lagerhanteringssystem

Logistik WooCommerce

Tredjepartslogistik – 3PL

Inventory Management Software

Warehouse Management System (WMS)

Point of Sale System – POS

Enterprise Resource Planning (ERP) Software

Transport Management System – TMS

TA system

RFID

Track and Trace

CPFR

Buffertlager

ADR

BRA FÖR EN - BRA FÖR ALLA

LogTrade är länken mellan transportköpare och transportörer. Vi driver på för en friktionsfri relation mellan alla parter i transport- och logistikflödet. Ett arbete vi gör tillsammans med våra partners.

logtrade_transportkopare

Transportköpare

Säg den transportköpare som vill logga in i ett externt system för att hantera sändningar och returer manuellt? Läs istället om dem som valt att jobba i ett system. Hur underbart är ett automatiserat TA-system?

GÅ TILL TRANSPORTKÖPARE
logtrade_transportor

Transportör

Ja, med LogTrade kan du som transportköpare hantera alla transportörer. Men vad tycker transportörerna om TA-system i allmänhet och LogTrade i synnerhet? Hur minimerar vår molnbaserade mjukvara antalet fel?

GÅ TILL TRANSPORTÖR
logtrade_partner

Partner

Våra partners är oumbärliga affärssystemsutvecklare. De uppskattar att vi har en standardiserad och framtidssäker lösning som är plug and play. Och säger: “Inget annat TA-system levererar mer funktionalitet till affärssystemet.”

GÅ TILL PARTNER