Om framtiden levereras i ett paket, vad finns i det?

Du får havregrynen och smöret innan du visste att de var slut. Du "fotar-swishar-sväljer" när allergimedicinen dyker upp vid blomsterängen. Bagarens osålda bröd cirkulerar vidare. Huset som byggs idag kan demonteras till zero waste om 120 år ...

LogTrade Technology, är ett disruptivt företag inom logtech eller digital logistics, grundat 1992. Vi ser till att människor kan få det de behöver, när de behöver det och där de behöver det. Det gör vi genom att erbjuda våra kunder ett adaptivt och molnbaserat mjukvarusystem för leverans- och frakthantering.

Det branschspecifika begreppet för LogTrades mjukvarutjänst är transportadministration. I dess enklaste form ser ett sådant system till att paketen, eller sändningarna, kommer iväg med rätt data på fraktetiketten och med rätt transportkapacitet. I dess mest avancerade form erbjuder den dig nycklarna till cirkulära logistik, no waste och prediktiva leveranser.

Ta mig till framtiden

När allting blir en "plats"

LOGISTIK FÖR MÄNNISKOR

Vad händer om klassiska gatuadresser och postnummer inte ”behövs” eftersom allting kan vara en spårbar plats? Från Svenssons garage och Alis sommarstugan till lador stora som flyghangarer och rörliga föremål som mammas bil – och allting däremellan.

Logistik för människor. Internet of Logistics, Ericsson och LogTrade

Och vad händer om alla kan vara en transportör? Till och med du under din promenad från Nybrovägen 11 till Rönneholmsgatan 26 B, i Ängelholm.

Om allting kan vara en plats och alla och allting kan vara en transportör – vad händer med logistiken då?

I över tjugo år har vi arbetat med transportadministration och logistik. Det betyder att vi matchat dem som behöver paketen med dem som vill skicka paketen med dem som levererar paketen. Vi har gjort, och gör, det på ett sätt som eliminerar missförstånd, så att paketen kan komma dit de ska, när de ska vara där.

Möjligheterna är hisnande.

Framgången beror inte bara på hur vi omvandlar och validerar transportdata till raketbränsle för alla i paketkedjan, utan också på att vi kan förse alla i leveranskedjan med rätt transportinformation – när det händer – i realtid. Så att människor kan få det de behöver när de behöver det.

MEN. Vi har hittills levt och levererat transportdata i en värld där alla är uppkopplade – fast inte med varandra. Det betyder att alla som är involverade i paketens färd, från transportörer, till lagerhållare och speditörer varit tvungna att styra paketen i en nätverksstruktur som liknar den som rådde för telefonkommunikationen under sent 1800-tal.

Tack vare en ny globalt certifierad standard för digital logistik kan alla, stora som små bli uppkopplade med varandra.

På den tiden ingick ”telefonen” i ett system av manuella växlar och ledningar som ägdes av en telefonoperatör. Denna operatör blev effektivare och bättre ju fler växeltelefonister den kunde anställa. Att bli riktigt bra på telekommunikation krävde ekonomiska muskler, och alla som ville nyttja operatören för att ringa ett samtal hade inte råd att äga en telefon, eller ringa hur mycket som helst.

Standarden som Ericsson utvecklat heter Internet of Logistics, och med den kan vi äntligen göra samma sak med fysiska paket och platser som internet gjort med information.

Idag, när alla går runt med smarta mobiltelefoner i fickan, är det svårt att föreställa sig hur tillvaron vore utan 4 G, och snart 5 G. Tänk om utvecklingen stått stilla. Tänk om Ericsson och Svenska Televerket inte hade drivit på för NMT-standarden, och sedermera GSM-standarden.

Inom logistiken HAR tiden nästan stått stilla. Här är fortfarande de ”operatörer” som har råd att investera i flest ”växeltelefonister” de stora vinnarna. Frånvaron av en enhetlig global logistisk standard inom logistiken uppmuntrar aktörer som är beroende av välfungerande logistiska flöden att äga hela leveranskedjan.

Ingen måste längre äga hela leveranskedjan för att till exempel skapa en-timmes-leveranser.

De som blir bäst på att skapa snygga leveranser här är därmed giganter som Amazon eller JD.com, där den förstnämnda imponerar med Amazon Go och en-timmes-leveranser. Men de är inte ”as good as it gets” då Amazon, eller stora speditörer och transportörer som DHL och UPS, inte är uppkopplade gentemot varandra och alla andra möjliga och omöjliga transportörer och lagerlokaler – kors och tvärs. De är istället som öar i ett hav av outnyttjade logistiska synergieffekter.

Men hav förtröstan. Tack vare en ny globalt certifierad standard för digital logistik kan alla, stora som små bli uppkopplade med varandra. Nu går vi från systemet med växeltelefonister till (nästan) 5G – i ett svep.

Vem som helst kan skapa en sändning eller ha en uppkopplad "plats". Vem som helst kan skicka och transportera. Logistiken demokratiseras.

Standarden som Ericsson utvecklat heter Internet of Logistics, och med den kan vi äntligen göra samma sak med fysiska paket och platser som internet gjort med information.

På LogTrade går vi därmed från att ”bara” möjliggöra så fina flöden som möjligt i en logistiskt fragmenterad värld, till att erbjuda en direktkoppling till det mest himmelska molnet av dem alla – Internet of Logistics. Det gör att du kan få exakt den koll du vill ha, får ha, och behöver ha för att skapa leveransupplevelser och kontrollera sändningsflöden på ett sätt som hittills varit förbehållna dem med flest ”växeltelefonister”.

Ingen måste längre äga hela leveranskedjan för att till exempel skapa en-timmes-leveranser. Vem som helst kan skapa en sändning eller ha en uppkopplad "plats". Vem som helst kan skicka och transportera. Logistiken demokratiseras.

Det är stort.

Eller egentligen är det pyttelitet.

För vad det handlar om är tillblivelsen av ett system som värdesätter det lilla i det stora. Genom att göra varje enskilt litet paket, eller vara, till den viktigaste enheten med en unik identitet kan alla enskilda paket själva planera sin väg fram till målet och nyttja varje möjlig och omöjlig resurs för lagring, omlastning och så vidare. På samma sätt som ettorna och nollorna flyger fram genom internet idag.

Möjligheterna är hisnande.

Eller för att uttrycka det konkret: Vi har nu kommit till punkten där vi kan skapa ett Uber, Lyft, Taskrabbit eller Airbnb för frakt. För det är ett exempel på vad som händer när allting kan vara en plats och alla och allting kan vara en transportör.