hej transportköpare

Ett transportadministrativt system, eller TA-system, är ett system för att köpa, boka och hantera transporter från transportföretag. LogTrade är ett TA-system som hanterar administrationen åt dig, i realtid, gärna inifrån affärssystemet och med en mängd snillrika funktioner.

Du bestämmer själv vilka funktioner.

Behöver du fler än vad du trodde från början öppnar vi upp det åt dig. Och när din verksamhet växer och sändningarna överstiger omfattningen i ditt abonnemang uppgraderas du automatiskt till rätt nivå. Vi ger dig självklart stöd för alla de stora transportörerna och du kan själv lägga till egna transportörer.

Kontakta LogTrade

Kolla in Checkouten

Ett litet steg för kunden. Ett gigantiskt språng för e-handeln. Nu kan du med vår Multi Carrier Checkout låta kunden bestämma hur den vill få hem sina varor. Precis, luta dig tillbaka och ge kunden lite frihet. Du bestämmer bara leveransalternativen. Dessutom kan du lägga till eller ändra alternativen när du vill – med några klick. Japp, ingen utveckling i frontend behövs. På LogTrade har vi utvecklat detta i samarbete med PostNord. Checkouten är transportörsneutral så du kan hantera vilka transportörer och leveransalternativ du vill.  

ETT PAKET KOMMER LASTAT

LogTrade är ett system för att olika typer av frakter ska färdas och nå fram med elegans. Och för att returerna ska vara lika smidiga. LogTrade finns med på hela resan och erbjuder en rad olika funktioner.

1_fore_sandningen

PLANERA

Vad är målet?

När ska det vara framme? Vilket mått har kollit? Vad får det kosta? Och inte minst: Hur vill du att dina kunder ska uppleva en leverans från dig? Du ställer in vilka transportörsprodukter du vill använda, och kan lägga till vilken transportör som helst. Har du som e-handlare vår Multi Carrier Checkout kan dina kunder själva välja det leveransalternativ de önskar. Vilka alternativ de får välja mellan avgör du.

2_skapa_sandningen

SKICKA

Minimal risk för fel

Under denna fas kan du få automatisk prisavstämning, skapa flera sändningar åt gången, löpande konsolidera sändningar som exempelvis ska till samma mottagare. Och systemet kan välja transportör och tjänst efter förinställda villkor. Mottagaren får en mejlavisering när sändningen lämnar kajen, EDI går iväg och fraktetiketterna skrivs ut vid rätt station. Magin bakom detta stavas inbyggda transportörsregler.

3_folj_sandningen

SPÅRA

Aldrig på villovägar

Superkraften är inte att du nu kan se och följa alla försändelser inifrån ditt affärssystem i realtid, och informera kunder om sändningsnummer, pris och status. Eller hur TA-systemet får lastbilarna att kännas som en del av ditt varulager. Eller ens, hur funktionen för kontroll och överblick kan kopplas in i webbshopen. Nej, det stora är hur systemet nu har koll på sig själv och inte stör dig i onödan.
4_efter_leverans

ANALYSERA

Värdet av data

Vad har skickats, hur mycket och till vilka områden? All sändningsinformation lagras i systemet så att du i realtid – och – i efterhand kan överblicka och analysera dina transportflöden. Samt dela informationen – säkert och kontrollerat – med andra i transportkedjan. Du kan också få automatisk fakturaavstämning, för att bli informerad vid eventuella avvikelser i faktureringen.

smedbo_paket

En transportköpare berättar

Revisorerna grät nästan av lycka

Färre felplock, fler ordrar ut och en sådan exceptionell kontroll på lagret att revisorerna nästan började gråta av lycka. Så här gjorde Smedbo när de moderniserade sin transport- och lagerhantering med hjälp av LogTrade.

En av lagerarbetarna bad om att få gå i förtidspension. Han ville inte vara med när vi skulle gå från plocklistor till handdatorer med ett integrerat TA-system, säger Magnus Åhlin, ekonomichef på Smedbo.

Men när den tidigare anställde hälsade på en dag blev han begeistrad. För någon som hade jobbat på lagret i hela sitt liv och älskade ordning och reda var det som en dröm.

- Idag kommer han in och jobbar extra vid arbetstoppar.

 

Var finns alla pengar?

Förändringen av Smedbos transport- och lagersystem togs kanske inte emot med öppna armar av alla när det stod för dörren för fyra år sedan. Men idag är det ingen som kan tänka sig att gå tillbaka.

- Fast gladast från dag ett var nog våra revisorer som nästan föll i gråt när de förstod vilken kontroll vi fick med det nya systemet. Det vi har på lagret är ju en stor post i vår balansräkning.

Som ekonom förstår Magnus Åhlin revisorerna till fullo.

- Föreställ dig produkterna på lagret som sedelbuntar i olika tjocklek. Hade man accepterat att man inte visste var någonstans en viss sedelbunt låg?

 

Från papper och penna till science fiction

Hjärtat i Smedbos verksamhet är centrallagret i Helsingborg. Det består av 1300 basprodukter uppmärkta med unika artikelnummer. Varje sådan artikel har i sin tur flera underartiklar i form av skruvar, monteringsanvisning, förpackningar med mera.

- Innan vi skaffade handdatorerna och LogTrade som integrerat TA-system i affärssystemet var hanteringen manuell och det uppstod eftersläpningar. Idag ser vi exakt var någonstans varendaste artikelnummer finns och hur de flyttas - på sekunden.

 

Vilket affärssystem?

Hos Smedbo är LogTrade integrerat i affärssystemet Microsoft Dynamics NAV.

 

TA-systemet jobbar i realtid och i harmoni med affärssystemet och handdatorerna så att ingenting kan försvinna från radarn utan att systemet reagerar.

I den fysiska lagerlokalen går den anställde till hyllan som handterminalen begär, ”skjuter” med laserstrålen på hylletiketten och produkten. Om något inte stämmer piper terminalen till och meddelar vad som är fel.

- Med LogTrade som TA-system har vi tagit många kliv upp på utvecklingsstegen. Jag vill inte gå in på exakta siffror men vi får ut fler order per mantimme idag än vad vi fick tidigare - och med betydligt färre felplock.

 

Fri att välja vilken transportör som helst

- Det är hur lätt som helst att slå över till en ny transportör med LogTrade. För allting finns klart och förberett i LogTrade med etiketter, EDI-överföringar och så vidare. Mycket bra.

- Det är viktigt för oss eftersom vi ser över och upphandlar transportörer årligen, och för att vi vid varje tillfälle använder mellan 3-5 olika transportörer i olika länder.

 

Efterfrågan på snabbare leveranser ökar

Hälsan tiger still, men även återförsäljare har reagerat positivt på TA-systemets effekter. Magnus Åhlin berättar hur viktigt det är för Smedbo att möta den stigande efterfrågan på leveranstjänster.

- Kraven på snabbare leveranser och bättre tjänster och flöden ökar hela tiden.

- Att en leverantör skickar direkt till en konsument å en återförsäljares vägnar är något som kommer öka, säger Magnus Åhlin. Även återförsäljarna vill optimera sina små lagerytor och sin kapitalbindning. Det ställer krav på att Smedbo kan hantera många små ordrar, istället för färre och större ordrar på exempelvis helpall.

- Med handdatorerna och LogTrade integrerat klarar vi det bra idag och vi kan hela tiden tweeka och utveckla systemet. Vi känner oss trygga med LogTrade eftersom det är konstruerat för betydligt större och mer komplexa leveransflöden än vi har idag.

 

Expanderar TA-systemet till andra länder

LogTrade ska snart köras igång i Smedbos lager i Tyskland.

När världen förändras, säger Magnus Åhlin, måste vi förändras med den. För Smedbo går en del av detta förändringsarbete ut på att lägga så lite tid som möjligt på varje order. Så att hanteringen inte äter upp marginalerna på ordrarna.

- För att klara det behövs ett bra TA-system, eller kanske främst en långsiktigt intressant och skicklig TA-partner.

- Med Logtrade har vi det.


Läs mer: Så här bäddar e-handlaren Royal Design för ytterligare 15 år med tillväxt.

 

SMEDBO - en Kunglig Hovleverantör

• Smedbo utvecklar och säljer badrumstillbehör och dekorativa beslag. Det har man gjort sedan 1967 då badrumsserien Herrgård introducerades.
• Företaget är marknadsledande i Skandinavien och spelar en viktig roll i Europa och USA.
• Med produkterna kommer tio års garanti och kvalitetsstämpeln: Kunglig Hovleverantör.

LogTrade i mobiltelefonen?

Självklart. För dig som vill skicka, söka och scanna ditt gods genom mobilen är LogTrade inte längre bort än ett klick. Du finner oss i App Store eller Google Play. Men varför nöja sig med "boxen" när vi har mobila API:er som ger dig nycklarna till hela kungariket utanför boxen? Skapa din egen app, använd oss i den plattform du själv önskar. Hör av dig så hjälper vi dig.

Vad kostar transporten?

När du skapar en sändning kan du automatiskt få svar på vad det kostar att få den levererad. Det gäller för samtliga transportörer i ditt system. Funktionen heter automatisk prisberäkning – och gör att du får koll på vad en transport kommer kosta innan transportörens faktura anländer till dig. Prisuppgifterna sparas i systemet för efterhandsanalys.

Vidarefakturera fraktkostnaden

Med hjälp av funktionen vidarefakturera fraktkostnaden kan du skicka fakturan i förväg. Så att kunden hinner betala rätt pris för transporten innan transportörens faktura anländer till dig.

royal_design

En transportköpare berättar

Ett TA-system för tillväxt

Vinstgivande från dag ett som e-handlare idag? Respekt. Men Royal Design gjord det 1999. Och höll sedan uppe styrfarten i 15 raka år med lönsamhet. Hur gjorde man då, och hur bäddar företaget för fortsatt organisk tillväxt?

Det började med att Andreas Ekberg och kollegan Hans Bengtsson ville sälja svenska varumärken på nätet. I premiumklassen och till den amerikanska marknaden. Efterfrågan på designad heminredning var god. Men året är 1999. IT-infrastrukturen är lite som häst och vagn på kullersten, och inte Tesla på motorväg som IT-konsultbolagen ville tro.

Ändå går det bra. Riktigt bra. Royal Design är lönsamma från dag ett. Inte ens dånet från den efterföljande IT-kraschen och effekterna av börsraset stoppar de småländska entreprenörerna.

- Det fanns ingen finansiering att få så vi var tvungna att ha en fungerande affärsmodell från dag ett. Så att vi fick in likviditet från start.

Andreas Ekberg förklarar att de nog var lite som ett traditionellt postorder-bolag där kunderna betalade med kreditkort och accepterade 14 dagars leveranstid.

- För det var praxis. Och det gjorde att vi fick ett omvänt kassaflöde. Men vi var också smarta i vår marknadsföring.

 

Idag måste man istället bygga lager. Kunden förväntar sig leverans på en till två dagar. Dessutom vill femtio procent av våra kunder betala med faktura.

 

Företaget fick alltså in pengarna för produkterna innan varorna skickades så de kunde betala leverantörerna direkt. Betalade inte kunden först, skickades inte varorna.

 

Idag är lagret hjärtat i e-handeln

Tack vare de lägre förväntningarna och kraven från kunderna kunde Hans och Andreas bygga upp en verksamhet med små ekonomiska resurser, när de började.

- Så fungerar det inte idag, understryker Andreas Ekberg.

- Idag måste man istället bygga lager. Kunden förväntar sig leverans på en till två dagar. Dessutom vill femtio procent av våra kunder betala med faktura.

Royal Design skickar ut mellan 3000 och 5000 paket per dag från deras centrallager i Orrefors. Med en leveranstid på mellan 1-3 dagar beroende på var i Sverige kunden bor. Till utlandet tar det mellan 3-7 dagar.

 

Om vi ska klara av att fortsätta växa och klara en omsättning på två miljarder behöver vi ha systemen för det.

 

Det ställer krav på TA-systemet. Idag har de LogTrade integrerat i sitt affärssystem.

- Vårt lager är 20 000 kvadratmeter, berättar Andreas Ekberg och säger att det är viktigt för Royal Design att ha full kontroll på det egna lagret. En 3PL-lösning är inte ett alternativ för dem.

 

Det har gått bra för er från dag ett. Men har det inte varit tufft eller utmanande på något sätt?

- Jo, att driva företag är ju ständig problemlösning. Förra året bytte vi affärssystem över hela verksamheten. Det ledde till att vi gjorde vårt första minusresultat.

Andreas berättar att det var en nödvändigt byte, och en viktig investering.

 

... extremt angeläget att ha ett TA-system som hänger ihop med det övriga delarna av verksamhet och jobbar i realtid ... 

 

- Vi har växt så mycket och omsätter 600 miljoner nu. Om vi ska klara av att fortsätta växa och klara en omsättning på två miljarder behöver vi ha systemen för det.

 

Målet är tillväxt - medlet är synkroniserade system

Royal Design använder Microsoft Dynamics NAV, eller Navision som Andreas kallar det.

- Skillnaden nu är att allting är synkroniserat, även ekonomisystemet, och med TA-systemet från LogTrade.

Att ekonomisystemet hänger samman med affärssystemet är viktigt eftersom det underlättar när kraven på bolagets rapportering stiger.

- Nu kan vi ha mycket snabbare månadsrapportering till styrelsen och delägare. Samtidigt blir vi informerade om avvikelser direkt på det här sättet.

 

Med LogTrade som TA system har vi fått ett driftsäkrare system.

 

På samma sätt är det extremt angeläget att ha ett TA-system som hänger ihop med det övriga delarna av verksamhet och jobbar i realtid, menar Andreas Ekberg och förtydligar att allting i slutändan handlar om att kunna växa som företag.

Ett bra TA-system är en viktig pusselbit för det, i synnerhet för en e-handlare där hjärtat av verksamheten är lagret och hur leveranserna flödar ut och in ur den.

 

TA-system utvecklat för stordrift

- Med LogTrade som TA system har vi fått ett driftsäkrare system. Det är mycket viktigt. Om det blir en störning i systemet stannar allt och vi får inte en spänn.

- Det här TA-systemet är också mer utvecklat för stordrift och har samtidigt fler API-integrationer än vårt tidigare system.

Det sistnämnda betyder att LogTrade har många funktioner. LogTrade är också integrerat i handdatorerna på lagret. Vilket gör att Royal Design kunnat öka antalet plock per minut avsevärt.

- Jag gillar LogTrade. Vi har sällan någon anledning att kontakta dem, för systemet lirar bra ihop med Navision (Microsoft Dynamics NAV). Men när jag talar med dem så är de alltid lätta att ha å göra med.

———

Läs mer:

Revisorerna grät av lycka. | Så här moderniserade Smedbo sin transport- och lageradministration

När ingen längre arbetar med transportadministration | En berättelse om den nära framtiden

Från e-handel till e-tail

• Andreas Ekberg och Hans Bengtsson börjar med att sälja glas från Kosta Boda och Orrefors.
• Sedan går de vidare till allt som hör hemma på det dukade bordet. Och idag har man allt till alla delar av hemmet, även möbler.
• Royal Design har utvecklats från en renodlad e-handlare till ett företag med fysiska butiker, vilka fungerar som inspiration och en ytterligare kanal för e-handeln. Därmed har man anammat E-tailkonceptet.
• Idag finns bolaget online på över 13 olika geografiska marknader samt genom 14 fysiska butiker i Sverige under varumärkena RoyalDesign.se och Rum21.
• Andreas Ekberg och Hans Bengtsson arbetar fortfarande operativt i verksamheten.

Hur får jag mer 3PL för pengarna?

3PL är inte en ny droid i Star Wars-universumet. Det är en etablerad lösning för logistik och lagerhållning utförd av en tredje part här i vårt solsystem. Men vad är fördelarna? Finns det några nackdelar? Och hur får du ut det mesta från din 3PL-tjänst? Ladda ner vår lista Mer 3PL för pengarna med rätt TA-system.  

Jag vill ha listan

TRANSPORTÖRER

BRA FÖR EN - BRA FÖR ALLA

LogTrade är länken mellan transportköpare och transportörer. Vi driver på för en friktionsfri relation mellan alla parter i transport- och logistikflödet. Ett arbete vi gör tillsammans med våra partners.

logtrade_transportkopare

Transportköpare

Säg den transportköpare som vill logga in i ett externt system för att hantera sändningar och returer manuellt? Läs istället om dem som valt att jobba i ett system. Hur underbart är ett automatiserat TA-system?

GÅ TILL TRANSPORTKÖPARE
logtrade_transportor

Transportör

Ja, med LogTrade kan du som transportköpare hantera alla transportörer. Men vad tycker transportörerna om TA-system i allmänhet och LogTrade i synnerhet? Hur minimerar vår molnbaserade mjukvara antalet fel?

GÅ TILL TRANSPORTÖR
logtrade_partner

Partner

Våra partners är oumbärliga affärssystemsutvecklare. De uppskattar att vi har en standardiserad och framtidssäker lösning som är plug and play. Och säger: “Inget annat TA-system levererar mer funktionalitet till affärssystemet.”

GÅ TILL PARTNER

Hur får jag koll på inbound?

Om du vill att leveranserna till ditt företag ska utföras av transportörer du har avtal med kan TA-systemet konfgureras så att dina leverantörer bokar “rätt” transportör. Inbound ger dig många fördelar. Från lägre transportkostnader till följd av ökade godsvolymer, till noggrannare produktionsplanering för din verksamhet. För att inte nämna insyn i de verkliga inköpskostnaderna: Nu vet du vad frakten kostar och betalar inte ett pris där leverantören gjort ett fraktpåslag. Kontakta oss så berättar vi mer.