Ordlista

  • ADR
    ADR är ett Europa-gemensamt regelverk för transport av farligt gods på landsväg. Den svenska versionen av regelverket heter ADR-S och ges ut av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
  • Buffertlager
    Lager för att ta upp osäkerhet i efterfrågan eller för att utjämna flödet i en produktionsprocess för att kunna möta tillfälliga ordertoppar eller försenade leveranser.
  • CPFR
    Collaborative planning, forecasting, and replenishment, CPFR, är ett koncept som syftar till att förbättra integrationen av försörjningskedjan genom att stödja och bistå gemensamma metoder. CPFR söker gemensam förvaltning av lager genom gemensam synlighet och påfyllning av produkter i hela försörjningskedjan. Information som delas mellan leverantörer och återförsäljare hjälper till att planera och tillgodose kundernas krav genom ett stödjande system med gemensam information. Detta möjliggör kontinuerlig uppdatering av inventarier och kommande krav, vilket gör processen effektivare. Effektivitet skapas genom minskning av kostnaderna för varor, lager, logistik och transport över alla handelspartner
  • Enterprise Resource Planning (ERP) Software
    Enterprise Resource Planning (ERP) Software är en integrerad programvara för företagsledning som hjälper organisationer att automatisera processer relaterade till produktplanering, tillverkning, marknadsföring och försäljning, lagerhantering, ekonomi, frakt och personal.
  • Inventory Management Software
    En programvara som spårar lagernivåer, order, försäljning och leveranser. Det kan också användas i en B2B-miljö för tillverkning där det kan användas för att skapa arbetsorder, materialräkning och andra produktionsrelaterade dokument.
  • Logistik Magento
    Skickar du paket från en webbshop byggd på e-handelsplattformarna Magento eller Magento 2. Då hör du till en växande skara e-handlare som hittat ett snillrikt system för din nätbutik. Men tänk om du kunde boosta logistiken så att dina kunder blir märkbart nöjdare. Exempelvis genom att låta mottagaren bestämma hur och av vem paketet leveras.

    Logistik och transportadministration för Magento låter ungefär lika roligt som moms och bokföring. Ingen älskar det men alla som bedriver e-handel måste förhålla sig till det. Därför bör du alltid välja ett system som gör tråk-jobbet åt dig.

    Men det handlar inte bara om att du ska kunna frigöra värdefull arbetstid här och nu – utan också om att få ett system på plats som är byggt för att fungera som en turbo för din tillväxt.
    Sambandet – logistisk, Magento och tillväxt
    Vill du som e-handlare med Magento, eller Magento 2, växa bör du alltså ha ett system som kan administrera logistiken och transporterna, det vill säga leveranserna och returerna, på ett så automatiserat sätt som möjligt. Konkret behöver du ett fungerande och automatiserat transportadministrativt system – ett TA-system.
    Tänk vad skönt när telefonsamtalen från kunder som undrar "Var är paketet?" försvinner istället för paketen.
    Läs också: Vad är TA-system?

    Värdet av ett automatiserat system för logistiken genom Magento kommer nämligen växa i takt med att efterfrågan på dina varor stiger. I synnerhet om det är inbyggt i Magento och proppfullt med smarta funktioner. Där kommer det smörja det logistiska flödet och din e-handel så att du kan ge dina kunder snabbare leveranser, full kontroll på var beställningen är och makten över leveranssättet. Samtidigt som du själv kan jobba mindre.

    Men hur då, då?

    Läs också: När ingen längre arbetar med Transportadministration
    Med LogTrade och LogTrades Multi Carrier Checkout
    Med Magento har du en lösning för din e-handel som sitter som handen i handsken, byggd för att ge dig som e-handlare total kontroll.
    Du bestämmer själv vilka transportörer som dina kunder får välja mellan.
    LogTrade är i sin tur också byggt för att ge dig som e-handlare total kontroll. Det är därför vi klippt och skurit fram en TA-modul och en Multi Carrier Checkout.
    "Multi Carrier ..." vadå?
    I samarbete med PostNord har vi utvecklat en Multi Carrier Checkout. Med den kan du som  e-handlare med Magento erbjuda dina kunder:

    Nya leveransalternativ som enkelt konfigureras i plattformen. Det krävs ingen utveckling.
    Leveransalterantiv som anpassar sig efter var kunden finns, så att kunden kan välja det service-ställe som passar henne bäst från en karta.
    Grafisk återgivning av transportörerna och deras leveransalterantiv – så att kunden – superenkelt och helt utan att tappa humöret – kan välja som hon vill baserat på variabler som pris eller snabb leverans.

    Checkout:en är visserligen utvecklad i samarbete med Postnord - men kan användas med många andra transportörer och deras tjänster. Du bestämmer själv vilka transportörer som dina kunder får välja mellan. Om du till exempel vill inkludera DHL, Bring eller Budbee i din checkout så går det hur bra som helst:

    Dina kunder ser då DHL:s så kallade service points på en karta, och kan till exempel välja hemleverans med Bring eller Budbee.
    Jag har Magento, vilka transportörer stödjer TA-systemet och Checkouten?
    Några av de transportörer som du kan välja mellan är

    Best
    Bring
    Budbee
    DHL
    FedEx
    GLS
    PostNord
    Schenker
    TNT
    UPS

    Och många fler. Om du undrar över en transportör som inte finns med på listan? Kontakta oss.

     
    Gör din Magento till en logistisk raket

    Checkouten finns som en widget som kan kopplas in på din Magento. Det är enkelt att fixa. Du får en färdig plugin. Det betyder att du kan göra alla dina inställningar för leveransalternativen direkt i plattformen.

    Sugen på att turboboosta din e-handel?

    De ändlösa möjligheterna att skapa nöjdare kunder finns ett knapptryck bort. Kontakta oss för skaffa dig både TA-modulen och Multi Carrier Checkouten i ett svep, eller var för sig. Två små superhjältar värda sitt ego i guld.

    Och du, Checkouten är helt neutral. Du måste inte ha LogTrades TA-lösning för att använda den. Den fungerar också om du har eller vill ha en annan TA-lösning. Just saying.

  • Logistik WooCommerce
    Skickar du paket från en webbshop byggd på e-handelsplattformen WooCommerce. Nu finns det ett system för att boosta logistiken så att dina kunder själv kan välja hur och av vem paketets ska leveras. Samtidigt får du möjlighet att möta upp dina kunders höga krav på avisering, spårbarhet och snabbare leveranser.

    Logistik och transportadministration för WooCommerce åter ungefär lika roligt som moms och bokföring. Ingen älskar det men alla som bedriver e-handel med WooCmmerce måste förhålla sig till det. Därför bör du alltid välja ett system som gör tråk-jobbet åt dig och frigör värderfull arbetstid och samtidigt är byggt för att fungera som en turbo för din tillväxt.

    Vill du veta mer?

    Läs mer om LogTrade som TA-system och vår unika Multi Carrier Checkout här på vår blogg.

  • Point of Sale System - POS
    Där detaljhandelstransaktioner är slutförda. Traditionellt består de av kassaregister, samt en debet / kreditkortsläsare. Men moderna POS-system kan erbjuda grossister mer komplex funktionalitet som lagerhantering, CRM, ekonomi, lager etc.
  • RFID
    RFID står för radiofrekvensidentifiering (Radio-Frequency IDentification). Förkortningen hänvisar till små elektroniska enheter som består av ett litet chip och en antenn. Chipet är vanligtvis kapabelt att bära 2 000 byte data eller mindre.

    RFID-enheten har samma syfte som en streckkod eller en magnetremsa på baksidan av ett kreditkort eller ATM-kort; Det ger en unik identifierare för det objektet. Och precis som en streckkod eller magnetremsa måste skannas för att få informationen, måste RFID-enheten skannas för att hämta identifieringsinformationen.

    En betydande fördel med RFID-enheter över de andra som nämnts ovan är att RFID-enheten inte behöver positioneras exakt i förhållande till skannern. Vi är alla bekant med den svårighet som butikskassakontorerna ibland har för att se till att en streckkod kan läsas. I motsats till detta kommer RFID-enheter att fungera inom några fot (upp till 20 fot för högfrekventa enheter) på skannern. Till exempel kan du bara sätta alla dina matvaror eller inköp i en väska och ställa in påsen på scannern. Det skulle kunna fråga alla RFID-enheter och slutföra ditt köp direkt. (Läs en mer detaljerad artikel om RFID jämfört med streckkoder.)

    RFID-tekniken har funnits i mer än femtio år. Det har bara varit nyligen att möjligheten att tillverka RFID-enheter har fallit till den punkt där de kan användas som en "bortkastad" lager eller kontrollenhet. Alien Technologies sålde nyligen 500 miljoner RFID-taggar till Gillette till en kostnad av cirka tio cent per tag.

    En orsak till att det har tagit så lång tid för att RFID ska komma till vanligt bruk är bristen på standarder inom branschen. De flesta företag som investeras i RFID-teknik använder endast taggarna för att spåra objekt inom deras kontroll. många av fördelarna med RFID kommer när objekt spåras från företag till företag eller från land till land.

  • TA system
    Transportadministrativt System, TA-system är ett system för att köpa, boka och hantera frakt från ett eller flera fraktbolag eller motsvarande. Systemet kan vara fristående eller integrerat i ett affärssystem eller e-handelssystem. Ett annat ord för TA-system är det mer internationellt gångbara Transport Management System eller kort och gott TMS.
  • Track and Trace
    En process för att bestämma statusen, inklusive nuvarande och tidigare platser, ägande och annan information, av ett produktobjekt i en försörjningskedja.
  • Transport Management System - TMS
    Ett transportledningssystem (TMS) är en del av supply chain management avseende transportverksamhet och kan ingå i ett företags resursplaneringssystem.

    En TMS brukar "sitta" mellan en ERP- eller äldre orderbehandlings- och lager & distributionsmodul. Ett typiskt scenario skulle inkludera både inkommande (inköp) och utgående (frakt) order som ska utvärderas av TMS Planning Module som erbjuder användaren olika förslag till routing-lösningar. Dessa lösningar utvärderas av användaren för rimlighet och vidarebefordras till transportmodulens analysmodul för att välja bästa läget och minsta prisleverantör. När den bästa leverantören väljs, genererar lösningen vanligtvis elektronisk lastutbud  för att utföra den optimerade försändelsen med den valda transportören och senare för att stödja fraktrevision och betalning (avvecklingsprocess). Länkar tillbaka till ERP-system (efter beställningar förvandlas till optimala leveranser).

  • Tredjepartslogistik - 3PL
    En 3PL (tredjepartslogistik) är en leverantör av outsourcade logistiktjänster. Logistiktjänster omfattar allt som handlar om att hantera hur resurserna flyttas till de områden där de är skyldiga. Termen kommer från militären.

    I affärer har 3PL en bred mening som kan tillämpas på alla servicekontrakt som innebär att lagra eller sända saker. En 3PL-tjänst kan vara en enda tjänst, t.ex. transport eller lagerlagring, eller det kan vara ett systemövergripande paket av tjänster som kan hantera hela försörjningskedjan.

    Termen 3PL var ursprungligen tänkt att skilja logistikföretagare som använde Internet för att förbättra sina tjänster från dem som inte gjorde det.

  • Warehouse Management System (WMS)
    Översätt ofta till Lagerstyrningssystem (WMS) vilket är en programvara som stöder den dagliga driften i lageret. Det styr rörelsen och lagringen av varor och behandlar de därmed sammanhängande transaktionerna som kan inkludera mottagning, spårning av lagernivåer, plockning, packning och frakt.

BRA FÖR EN - BRA FÖR ALLA

LogTrade är länken mellan transportköpare och transportörer. Vi driver på för en friktionsfri relation mellan alla parter i transport- och logistikflödet. Ett arbete vi gör tillsammans med våra partners.

logtrade_transportkopare

Transportköpare

Säg den transportköpare som vill logga in i ett externt system för att hantera sändningar och returer manuellt? Läs istället om dem som valt att jobba i ett system. Hur underbart är ett automatiserat TA-system?

GÅ TILL TRANSPORTKÖPARE
logtrade_transportor

Transportör

Ja, med LogTrade kan du som transportköpare hantera alla transportörer. Men vad tycker transportörerna om TA-system i allmänhet och LogTrade i synnerhet? Hur minimerar vår molnbaserade mjukvara antalet fel?

GÅ TILL TRANSPORTÖR
logtrade_partner

Partner

Våra partners är oumbärliga affärssystemsutvecklare. De uppskattar att vi har en standardiserad och framtidssäker lösning som är plug and play. Och säger: “Inget annat TA-system levererar mer funktionalitet till affärssystemet.”

GÅ TILL PARTNER