SKRUVAR, MUTTRAR OCH BRICKOR TILL SVENSK VERKSTADSINDUSTRI

– Den största fördelen med att ha LogTrade 2.0 inbyggt i affärssystemet är att all information finns på ett ställe. På så sätt slipper vi hantera två databaser, vilket är bra för kunderna. Ett konkret exempel på det är att vi numera snabbt och smidigt får iväg alla beställningar – även de som kommer in sent på dagen. Det säger Peter Krüger, it-ansvarig på Tilka Trading i Mönsterås. 

Tilka Trading startades på 1960-talet. Dåvarande ekonomichefen Åke Karlsson tog över verksamheten 1978. Idag äger och driver hans barn Per och Lena familjeföretaget.

– Vi är specialister på skruvar, muttrar, brickor, sprintar, klämmor och andra fästelement. Totalt finns det 19 500 artiklar i sortimentet, varav omkring 7 500 i lager.

Precis som namnet säger är Tilka Trading ett handelsföretag utan egen tillverkning.

– Vi importerar fästelement från jordens alla hörn. En stor del av våra leverantörer finns i Asien.

Tilka Tradings kunder finns huvudsakligen inom svensk verkstadsindustri. På kundlistan finns bland andra ABB, Ahlsell, Xylem, Bultengruppen och Toolsgruppen.

– Vi har cirka 700 aktiva kunder. För omkring 200 av dessa sköter vi  lagerhållningen när det gäller fästeelement.

 

Integration med många möjligheter

En annan del av verksamheten är kundunika produkter som tillverkas efter ritning.

– Vi är bra på att få fram specialprylarna till kunderna – i rätt tid och till rätt pris.

När det gäller transporter samarbetar Tilka Trading exempelvis med DHL, DSV, PostNord och Schenker.

– Vi har mellan 35 och 40 sändningar per arbetsdag. En sändning kan väga allt från något kilo till flera ton.

Beställningarna hanteras i affärssystemet. Det första som händer när en order kommer in är att kunden får ett ordererkännande.

– Nästa steg är att vi skriver ut en plocklista. Därefter följer plockning, packning, ytteremballage, vägning av order samt hantering av följesedel och transporthandlingar.

Tilka Trading har byggt in LogTrade 2.0 i affärssystemet.

– Det är en suverän integration med många möjligheter, exempelvis spårning och avisering via e-post.

En annan fördel med ett inbyggt TA-system är smidigheten.

– All information finns samlad och är färdig att använda. Det enda vi behöver lägga till är sändningens vikt.

 

Större leveransfönster

Tidigare var det stressigt när Tilka Trading skulle hantera och skicka dagens beställningar till kunderna.

– Våra medarbetare fick allt jobb i en klump, vilket ökade risken för strul och förväxlingar. Numera görs allt i flödet. Och eftersom vi hanterar en order i taget får vi både högre kvalitet i leveranserna och ett större leveransfönster.

Tilka Trading samarbetar dels med Ninetech, som är specialist på Jeeves, och LogTrade, som är proffs på TA-system.

– Det är en lyckad ”treenighet”. Både Ninetech och LogTrade är kunniga inom sina respektive områden. De förstår vad vi är ute efter och ställer upp när vi behöver hjälp.

Tilka Trading på femton sekunder

Tilka Trading i Mönsterås importerar, marknadsför och fästelement. Sortimentet består av 19 500 artiklar. De flesta av de cirka 7oo kunderna finns inom den svenska verkstadsindustrin. Tilka Trading har 19 anställda och omsätter 37 miljoner kronor (2013). Företaget använder LogTrade 2.0 som en inbyggd del av Jeeves. Mer information om Tilka Trading finns på www.tilka.se.