EGET VARUMÄRKE OCH KAPADE MELLANLED

– En hammare kan kunden köpa överallt. Vi har valt en annan väg: egen tillverkning och produktutveckling av fasta, större produkter till småhus, exempelvis uterum och ytterdörrar. Det säger Gunnar Söderman, distributionschef på Skånska Byggvaror.

Det hela började 1965. Då satte Skånska Byggvarors grundare Börje Blomkvist in en annons i tidningen Land med rubriken ”Ytterdörrar till salu”.

– Tre dagar senare var samtliga 60 dörrar sålda.

Sedan dess har mycket hänt. Idag har Skånska Byggvaror ett omfattande sortiment inom exempelvis uterum, växthus, fönster, ytterdörrar, garderober och garageportar. Företagets viktigaste målgrupp är hemmafixare med småhus.

– En miljon kunder har handlat hos oss sedan starten, säger Gunnar Söderman.

Vad är hemligheten bakom framgångarna?

– Vi säljer under eget varumärke, kapar alla mellanled och har egen tillverkning, kvalitetskontroll och produktutveckling. Dessutom levererar vi från egna lager till kundens dörr.

 

Fri frakt i hela Sverige

Skånska Byggvaror har satt sin prägel på omkring 90 procent av sortimentet.

– Det kan handla om specifikationer, materialval och design. På så sätt skiljer sig stora delar av vårt sortiment från de produkter som finns hos konkurrenterna.

Webbshopen är företagets motor inom marknadsföring och försäljning.

– Vi har även fysiska butiker i form av showrooms. Här får kunderna möjlighet att se och känna på produkterna.

Inköpen görs antingen i butiken, via telefon eller i webbshopen.

– Vi skickar lagervaror inom en vecka, medan beställningsvaror tar mellan fyra och sex veckor.

Skånska Byggvaror erbjuder fri frakt i hela Sverige. Transportsystemet utgår från tre geografiska nav: Ängelholm, Vara och Eskilstuna.

– Från Ystad i söder till Gävle i norr har vi egna bilar som kör slingor. För transporter norr om Gävle samarbetar vi med DHL.

 

Smart funktion styr utskrifter

Under 2014 hade Skånska Byggvaror cirka 100 000 sändningar. För att klara av transportadministration använder företaget LogTrade 2.0. TA-systemet är integrerat med affärssystemet Jeeves.

– LogTrade 2.0 är enkelt att lära sig. Därmed kommer nya medarbetare snabbt igång med systemet. Och anpassningar görs på ett smidigt sätt.

Gunnar Söderman uppskattar även Integrated Printing; en tilläggstjänst som ger möjlighet att styra utskrifter från affärs- eller lagersystemet.

– Vi har totalt ett tjugotal skrivare på tre orter. Nu är det slut med allt spring inom respektive kontor när vi ska skriva ut etiketter och fraktsedlar. Dessutom slipper vi skicka transportdokument mellan kontoren.

 

Nya butiker – och ny webbshop

När det gäller övergripande frågor om TA-systemet har Skånska Byggvaror kontakt med Marcus Wigren, partneransvarig på LogTrade.

– Det sparar tid och energi att ha en kontaktperson. Marcus känner till vårt företag och vet vad som är viktigt för oss.

Mellan januari och oktober 2014 ökade Skånska Byggvaror försäljningen med 25 procent.

– Snart öppnar vi två nya butiker: en i Norge och en i Sverige. Samtidigt vässar vi webbshopen, säger Gunnar Söderman.

Skånska Byggvaror på femton sekunder

Skånska Byggvaror är ett e-handelsföretag med egen produktutveckling och tillverkning. Sortimentet omfattar bland annat uterum, dörrar, fönster, SPA, bubbelbad och badrumsinredningar. Skånska Byggvaror har 175 anställda och omsätter cirka 600 miljoner kronor (2014). Företaget använder en integration mellan affärssystemet Jeeves och LogTrade 2.0. Mer information om Skånska Byggvaror finns på www.skanskabyggvaror.se.