MED FOKUS PÅ SLÄPVAGNAR

– Vi har omkring 15 000 reservdelar och tillbehör. Tillsammans skickar våra produktionsanläggningar i Sverige, Danmark och Polen ut 38 000 sändningar per år till återförsäljare i Europa. Arbetet underlättas avsevärt av att LogTrade 2.0 är inbyggt i affärssystemet, säger Peter Nilsson. Han är Supply Chain Manager i Brenderup Group.

Våren 2014 sålde Thule Group sin trailerverksamhet till investeringsfonden Accent Equity 2012. I samband med det bildades Brenderup Group.

– Koncernens största marknader är Skandinavien och Tyskland. Våra huvudvarumärken är Fogelsta och Brenderup, säger Peter Nilsson.

Släpvagnar har många användningsområden – från trädgårdsarbete och flyttning av bohag till lantbruk och entreprenadverksamhet.

– Vi har även trailers för transport av bilar, båtar och hästar.

 

45 000 släpvagnar per år 

Brenderup Group producerar och säljer omkring 45 000 släpvagnar per år. En del av dessa hyrs ut, vilket sker på två sätt.

– Det ena konceptet går ut på att exempelvis bensinstationer hyr ut släpvagnar till privatkunder och företag. Brenderup Group står för service och bokningssystem.

Koncernens andra uthyrningskoncept kallas envägsuthyrning.

– Det innebär att kunden kan hämta släpvagnen på en ort i Sverige, för att sedan lämna tillbaka den någon annanstans i landet.

Brenderup Group har tillverkning i Sverige (Jönköping), Danmark och Polen. LogTrade 2.0 används i arbetet med att skicka ut reservdelar och tillbehör till återförsäljarna.

– Ordern kommer in via affärssystemet och registreras där. Sedan sker plockning, packning, etikettering och transport.

 

Gemensamt TA-system

I samband med att Brenderup Group bildades bestämde sig Peter Nilsson och hans kollegor för att införa ett gemensamt TA-system.

– Anläggningen i Jönköping använde sedan tidigare LogTrade, men TA-systemet var inte integrerat i affärssystemet. I Danmark och Polen fanns andra lösningar.

Sedan en tid tillbaka använder koncernen LogTrade 2.0 som en inbyggd del i Microsoft Dynamics AX.

– Det är en smidig lösning; inte minst eftersom den enskilde användaren aldrig behöver ge sig ut i ett annat gränssnitt för att hantera transportadministrationen.

 

Inget utbildningsbehov

LogTrade 2.0 använder webbservice – en modern teknik som kännetecknas av validering och kommunikation i realtid.

– Det är en stor fördel. Dessutom gör det systemet framtidssäkert.

En annan styrka är enkelheten.

– Resultatet är att det inte finns något utbildningsbehov. Allt som behövs är att användaren gör några knapptryckningar i affärssystemet. Sedan drar TA-systemet igång.

En tredje fördel är valfriheten. LogTrade 2.0 har stöd för fler än tusen transportörer. Brenderup Group fick hjälp av LogTrade med att lägga till egna samarbetspartners.

– Det skedde på ett snabbt och proffsigt sätt. Jag uppskattar den höga servicenivån, säger Peter Nilsson.

Brenderup Group på femton sekunder

Brenderup Group producerar och säljer släpvagnar för privat och yrkesmässigt bruk. De största marknaderna är Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Brenderup Group har 400 anställda och omsätter 578 miljoner kronor (2013). Koncernen använder LogTrade 2.0 som en inbyggd del av Microsoft Dynamics AX. Mer information om Brenderup Group finns på www.brenderupgroup.com.