LOKAL FÖRANKRING OCH LÅNGVARIGA RELATIONER

– För oss är det viktigt att finnas nära kunderna. Då kan man dels träffas i jobbet, dels över en lunch eller på ett evenemang – något som stärker relationen. Det säger Robert Landström, platschef vid Gärdin & Perssons kontor i Östersund. 

Gärdin & Persson erbjuder bygg- och industriprodukter till proffs och privatpersoner. Företaget startades 1903 av Jon Andersson Gärdin och Olof August Persson.

– Gärdin hade en bakgrund som byggmästare och Persson var entreprenör ut i fingerspetsarna. Han var bland annat med och startade Jämtlands Tidning.

Företag och offentliga verksamheter svarar för 80 procent av Gärdin & Perssons försäljning. Bland kunderna finns allt från byggföretag till kommuner.

– Återstående 20 procent står privatpersoner för.

 

Telefonen en viktig säljkanal

Gärdin & Persson har omkring 18 000 artiklar i lager.

– Och inom något dygn har vi tillgång till ytterligare 1,2 miljoner via beställningssortimentet, säger Robert Landström.

Den största delen av försäljningen sker i företagets butiker, som finns i Östersund, Strömsund och Umeå. Telefon är en annan viktig säljkanal. Enbart i Östersund finns tio telefonförsäljare.

– Våra säljare har goda kunskaper om produkterna. Dessutom känner de till kunderna och deras verksamheter. En annan styrka är att vi har produkter även för industrin.

Sedan i maj 2014 ingår Gärdin & Persson i samma koncern som XL Bygg Fresks. Det sistnämnda företaget driver åtta byggvarubutiker i samma geografiska område som Gärdin & Persson.

– De två varumärkena har olika styrkor och kompletterar varandra.

 

Lättarbetat system

Så gott som alla varor som levereras till och från Gärdin & Perssons centrallager och butiker transporteras via landsväg. I Östersund finns tre kranbilar som kör fasta rutter till kunderna.

– Lastbilstransporter köper vi in från Schenker med flera.

Gärdin & Persson har omkring 400 sändningar per månad. För att hålla ordning och reda på transportdokument, etiketter och kollin använder företaget LogTrade 2.0.

– LogTrade 2.0 är ett överskådligt och lättarbetat system. Vem som helst hos oss kan snabbt skriva ut en fraktsedel, vilket är en klar fördel.

Någon särskild utbildning när det gäller systemet har inte behövts.

– Vi laddade ner manualen och läste den. Sedan var det bara att köra igång.

 

Automatisk uppdatering

Gärdin & Perssons medarbetare har kontaktat LogTrades support vid några tillfällen.

– Men det händer inte ofta. TA-systemet finns i bakgrunden och tickar på. Vi behöver inte tänka på det.

Robert Landström uppskattar den höga tillgängligheten hos LogTrade 2.0.

– Systemet är i gång sju dagar i veckan och kräver inget underhåll. Dessutom sker uppdateringar automatiskt, exempelvis när det gäller postnummer. Så hade det inte fungerat med ett lokalt system.

Gärdin & Persson på femton sekunder

Gärdin & Persson levererar verktyg, maskiner och byggmaterial till företag, offentliga verksamheter och privatpersoner. Försäljningen bedrivs via butikerna i Östersund, Strömsund och Umeå samt genom telefonsäljare och e-handel. Gärdin & Persson har 106 anställda och omsätter 276 miljoner kronor (2013). Företaget använder SAP som affärssystem och LogTrade 2.0 som TA-system. Leverantör av affärssystemet är Implema. Mer information om Gärdin & Persson finns på www.gardinpersson.se