HUSBILSBOOM LYFTER TILLBEHÖRSSPECIALIST

Sverige är världens husvagnstätaste land. Men det är husbilen som står för tillväxten inom kategorin fritidsfordon. Det stora intresset för att semestra på hjul har lett till rejäl vind i seglen för KAMA Fritid – ett företag med fokus på tillbehör till husvagnar och husbilar.

God hälsa, stadgad ekonomi, resvana och språkkunskaper. Fyrtiotalisterna gör stora avtryck även inom campingsektorn. För tio år sedan var husbilarnas andel av nyregistrerade fritidsfordon i Sverige 26 procent. Idag är den 56 procent.

– Husbilen erbjuder stor flexibilitet. Därmed passar den utmärkt för köpstarka blivande eller nyblivna pensionärer som vill upptäcka Sverige och Europa. Men husvagnen har fortfarande en stark ställning hos barnfamiljer, säger Börje Elmvret, lagerchef på KAMA Fritid.

 

Störst i Sverige

KAMA Fritid är ett dotterbolag till husvagns- och husbilstillverkaren KABE. Båda företagen finns i Tenhult, som ligger mellan Jönköping och Nässjö.

– Vi är Sveriges största grossist inom husvagns- och husbilssektorn. Försäljningen sker till största delen via våra 110 återförsäljare i Sverige, Norge och Finland.

Majoriteten av beställningarna kommer in via kundernas affärssystem.

– Men det finns även möjlighet för privatpersoner att beställa via vår webbplats. Därefter hämtar kunden produkterna hos den lokala återförsäljaren.

Det stora intresset för camping innebär både utmaningar och möjligheter för KAMA Fritid.

– Vi växte ur vårt lager. Därför köpte vi nyligen en intilliggande fastighet. På så sätt får vi en total lageryta på 10 000 kvadratmeter.

 

Ökade krav på bekvämlighet

I centrallagret finns mer än 9 000 tillbehörsartiklar – från grillar och taxboxar till förtält och fritidsmöbler. Bland varumärkena som KAMA Fritid samarbetar med kan nämnas Primus, Dometic, Fiamma, OmniaUgnen och Omnistor Thule.

– En tydlig tendens är att folk vill ha det lika bra i husvagnen eller husbilen som hemma i bostaden. Det märks exempelvis på att antalet designprodukter växer snabbt inom vårt segment.

Varje dag kommer fem till tio lastbilar till KAMA Fritid med produkter från olika leverantörer.

– Hämtning av gods som ska till våra återförsäljare i Sverige, Norge och Finland sker två gånger per dag.

 

Surfplattor effektiviserar

Plockningen på lagret görs med hjälp av surfplattor och trådlösa streckkodsläsare.

– Det minskar pappershanteringen, samtidigt som skanningen gör att vi får högre kvalitet när det gäller leveranserna.

LogTrade 2.0 är inbyggt i KAMA Fritids affärssystem iScala.

– All information finns på ett och samma ställe. På så sätt slipper vi arbeta i två olika system. Det ger en smidig hantering.

LogTrade 2.0 har stöd för fler än tusen transportörer i Norden.

– Dessutom finns transportörernas produkter i systemet. Det underlättar för oss, eftersom det är många alternativ och varianter att hålla reda på, säger Börje Elmvret.

KAMA Fritid på femton sekunder

Kama Fritid är Sveriges största grossist inom tillbehör till husvagnar och husbilar. Försäljningen sker dels via 110 butiker hos återförsäljare i Sverige, Norge och Finland, dels via företagets webbplats. Kama Fritid har 25 anställda och omsätter 210 miljoner kronor (2015). LogTrade 2.0 är inbyggt i företagets affärssystem iScala. För mer information, besök gärna kamafritid.se.