SOUND OF SCANDINAVIA ERÖVRAR VÄRLDEN

– För fem år sedan bestämde vi oss för att satsa stort på trådlöst ljud. Den första tiden var tuff, men 2014 kom lyftet. Då ökade efterfrågan på våra produkter lavinartat. Sedan dess har vi fullt upp, säger Stefan Pantzar, vd på Audio Pro.

Audio Pro startade i Helsingborg 1978. Affärsidén var att bygga högtalare på ett annorlunda sätt än konkurrenterna. Resultatet är prisvärda högtalare med ett verklighetstroget ljud och en tydlig, högkvalitativ bas – något som svenska och utländska branschmedier har uppmärksammat flera gånger genom åren.

– Vår produkt Addon T3 belönades med fem stjärnor i tidningen What Hifi och blev utsedd till bästa trådlösa produkt 2015.

Audio Pro marknadsför sig under devisen Sound of Scandinavia. Företagets produkter finns i ett trettiotal länder i fyra världsdelar.

– Norden, Storbritannien och Tyskland är tre viktiga marknader för oss. Vår största återförsäljare i Norden är Elgiganten.

 

Trådlöst och strömmat

Audio Pro insåg tidigt vad Bluetooth, Spotify, Airplay och annan utveckling skulle innebära för kunderna, branschen och företaget.

– Idag dominerar trådlöst och strömmat. Massmarknaden för traditionell hifi finns inte kvar. Det som återstår är en nisch med ett fåtal tillverkare och produkter i översta prisklassen som riktar sig till entusiaster, säger Torsten Arvidsson, ekonomichef.

Design och produktutveckling inom Audio Pro sker i Sverige. Högtalarna produceras på tre fabriker i Kina.

– Vi har lager i Kina, USA och Norrköping. Reservdelslagret finns här i Helsingborg.

Audio Pro skickar reservdelar till hela världen.

– LogTrade 2.0 underlättar detta arbete. Systemet är enkelt och genomtänkt. En annan fördel är att mycket sker med automatik.

 

Musik i butik växer

Torsten Arvidsson uppskattar kontakterna med LogTrade.

– Jag och vår kontaktperson Marcus Wigren har avstämningar då och då. Det är bra att kunna ställa frågor och få tips om hur vi använder LogTrade 2.0 så effektivt som möjligt.

Även inom sitt andra produktsegment, trådlöst butiksljud, har Audio Pro varit framgångsrikt när det gäller att läsa av utvecklingen på marknaden. Produkterna inom detta område marknadsförs under varumärket Sonab/Audio Pro CS.

– Musik i butik är ett område som växer snabbt. Studier visar att musik som anpassas efter vad varumärket står för kan öka försäljningen med tre till sju procent. Att installera produkter i en butik tar oftast inte mer än en timme.

Audio Pro på femton sekunder

Audio Pro utvecklar, marknadsför och säljer trådlösa högtalare. Tillverkningen sker i Kina. På kundlistan finns privatpersoner och butiker i ett 30-tal länder. Audio Pro har tio anställda och omsätter 305 miljoner kronor (2015). LogTrade 2.0 är inbyggt i företagets affärssystem Microsoft Dynamics NAV. För mer information, besök gärna audiopro.se.