FURNITUREBOX

FURNITUREBOX SATSAR PÅ BREDDEN

304 soffbord. 169 matbord. 135 fåtöljer. 37 bäddsoffor. Det är några exempel på det breda sortiment som möbelhandlaren Furniturebox erbjuder sina kunder. Totalt finns omkring 15 000 artiklar i företagets webbshop. Logistik och transporter hanteras med hjälp av LogTrade 2.0. 

Felix Kvick är styrelseordförande och huvudägare i Furniturebox. Han och några andra entreprenörer köpte företaget 2012. Sedan dess har mycket hänt.

– Vi bestämde oss för att fokusera på näthandel och anpassade hela företaget efter det.
Det innebar bland annat att vi stängde butiken i Kungens kurva. Istället har vi ett Showroom
på Östermalm i Stockholm.

 

Snabbväxande företag

Satsningen på e-handel har gett resultat. Furniturebox är idag ett av Sveriges snabbast växande företag inom möbler på nätet.

– Vi har cirka 50 000 kunder. Tre av fyra är under 45 år och kvinnor är i majoritet.

Brett sortiment av klassiska och moderna möbler, i kombination med attraktiva priser och hög service. Det är Furniturebox största styrkor. Men hur är det möjligt att ha ett så brett utbud?

– Vi har goda kontakter med tillverkare och leverantörer. Målet är att alltid ha ett brett
och uppdaterat utbud.

 

Viktigt att driva trafik

Felix Kvick betonar betydelsen av att utgå från kunden och hans eller hennes önskemål
när det gäller e-handel.

– En attraktiv och välfungerande sajt är ett måste, liksom bra kundservice med kunniga medarbetare som kan generera merförsäljning.

Tillgängligheten är en annan viktig faktor.

– Vår kundservice har öppet sju dagar i veckan. Måndag till torsdag når kunderna
oss från klockan nio på morgonen till åtta på kvällen.

En webbutik har sitt skyltfönster på nätet. Därför är det viktigt att se till att kunder och blivande kunder hittar till butiken. Furniturebox kombinerar betald (sökmarknadsföring) och icke betald (sökmotoroptimering) trafik.

 

Effektiviserar transporter 

Furniturebox har 35 medarbetare. Samtliga finns i Stockholm. Transporter och logistik hanteras från ett lager i Småland.

– Den tjänsten köper vi i form av tredjepartslogistik.

Bokningen av transporter sker från Stockholm och skickas vidare till lagret i Småland. Furniturebox använder LogTrade 2.0 för att administrera transporterna. Systemet är inbyggt
i Microsoft Dynamics.

– Mellan vårt gamla affärssystem och LogTrade fanns ingen integration, men nu har
vi en inbyggd lösning. Det är smidigt att ha ett enda system.

Furniturebox använder nästan alla funktioner i LogTrade 2.0, inklusive återrapportering
av transportörernas fakturor.

– Control Tower är bra när det gäller att analysera våra transportkostnader och ta reda
på vad en sändning kostar från lager till kund.

På så sätt får Furniturebox viktig information om hur logistiken och transporten
kan effektiviseras.

– Det kan exempelvis handla om att se över våra förpackningar för att få ner fraktkostnaderna, säger Felix Kvick.

Furniturebox på femton sekunder

Furniturebox säljer möbler på nätet. Företaget har cirka 50 000 kunder och sortimentet består av omkring 15 000 artiklar. Furniturebox har 35 medarbetare. Samtliga finns
i Stockholm. Transporter och logistik hanteras från ett lager i Småland. Furniturebox använder LogTrade 2.0 som en inbyggd del av Microsoft Dynamics NAV.